Appel iPhone :

این گوشی با سر و صدای زیادی وارد بازار امریکا شد . این محصول متحول همه چیز را تغییر می دهد . ساخت iPhone حدود دو سال طول کشید . طرفداران بسیاری منتظر ماندند تا این گوشی موجود شود . هزاران نفر در مقابل فروشگاههای AT&T ساعت ها به صف ایستادند تا به این گوشی جالب دسترسی پیدا کنند .

مزایا :

• طراحی زیبا و جالب
• ساختار منوی مناسب
• صفحه نمایش لمسی 3.5 اینچ
• ساختار مقاوم
• بهترین نرم افزار iPod 

معایب :

• نسل سوم ندارد
• MMS ندارد
• هشدار صوتی و شماره گیری صوتی ندارد
• امکان جستجو در دفترچه تلفن وجود ندارد
• باتری قابل جابجایی نیست
• آنتن دهی خوب ندارد
• کیفیت صوتی زیاد نیست

طراحی :

طراحی و ظاهر تلفن بیشتر شبیه iPod است . ابعاد این گوشی ١١٥ x ٦١ x ١١.٥ میلی متر و وزن آن 135 گرم است . این گوشی در مقایسه با رقیبان خود ، بزرگتر و سنگین تر است و در عوض باریک تر می باشد . قسمت عمده قاب جلو را یک صفحه نمایش لمسی بزرگ با اندازه 3.5 اینچ تشکیل می دهد . بلندگو بالای صفحه نمایش قرار گرفته است . کلید حرکتی مدور زیر صفحه نمایش وجود دارد . کانکتور استاندارد iPod ، بلندگو و میکروفون در پایین تلفن مشاهده می شود .

بلندگو در طرف چپ کانکتور و میکروفن در طرف راست آن قرار دارد . کلید ولوم در طرف چپ گوشی وجود دارد . در این قسمت یک سوئیچ نیز مشاهده می شود که گوشی را در حالت Silent (بی صدا) قرار می دهد . کلید روشن / خاموش ،محل سیم کارت و سوکت 3.5 میلی متری هدفون نیز در قسمت بالای تلفن در نظر گرفته شده است . لنز دوربین 2 مگاپیکسل در قاب پشت تلفن وجود دارد .  iPhone محل کارت حافظه نیز ندارد اما حافظه داخلی آن 4 تا 8 گیگابایت می باشد . این مقدار حافظه برای ذخیره کردن تعداد زیادی آهنگ کافی است.
 

در این قسمت آئینه خود نگاره یا فلش مشاهده نمی شود . آرم Apple در وسط قاب پشت قرار گرفته است و با اینکه براق و صیقلی است اما نمی توانید از آن به عنوان آئینه استفاده کنید . در این مدل درب باتری وجود ندارد . زیرا باتری تلفن داخلی است و قابل جابجایی نمی باشد .
 

صفحه نمایش :

صفحه نمایش تلفن از نوع لمسی است که 16 میلیون رنگ را نشان می دهد . اندازه صفحه نمایش 3.5 اینچ و وضوح آن 480 x ٣٢٠ پیکسل می باشد . تقریبا تمام عملکردهای تلفن از صفحه نمایش انجام می شود . صفحه نمایش بسیار شفاف است و در نور مستقیم خورشید و محیطهای روشن بخوبی خوانده می شود . صفحه نمایش دارای یک حسگر داخلی نور است که بطور اتوماتیک روشنایی صفحه نمایش را مطابق با محیط تنظیم می کند . امکان غیر فعال کردن این ویژگی نیز فراهم شده است .

صفحه کلید :

از آنجایی که گوشی iPhon دارای یک طراحی باریک است فقط چهار کلید در این مدل وجود دارد . یکی از آنها کلید حرکتی است و سایر کلیدها شامل کلید ولوم، سوئیچ و خاموش / روشن می باشد . کلید روشن/ خاموش خود دارای چهار عملکرد است . روشن و خاموش کردن دستگاه ، فعال و غیر فعال کردن صدای گوشی ، رد کردن تماس و ارسال به پست صوتی . برای روشن کردن دستگاه کافی است دکمه خاموش/ روشن را به مدت چند ثانیه فشار بدهید تا آرم Apple ظاهر شود .

 برای خاموش کردن تلفن نیز باید این کلید را به مدت چند ثانیه فشار بدهید که در اینصورت گزینه ای برای کنسل کردن این عملکرد یا خاموش شدن تلفن در اختیار شما قرار می گیرد و می توانید یکی از این دو مورد را انتخاب کنید . در زمان دریافت تماس با یک بار فشار دادن این دکمه ، تماس بی صدا می شود و اگر دو بار آن را فشار بدهید ، تماس به پست صوتی فرستاده می شود . با فشار دادن و نگه داشتن کلید ولوم نیز تماس دریافتی بی صدا می شود اما دیگر به پست صوتی انتقال داده نمی شود .
 

ساختار منو :

iPhone دارای نسخه ای از Mac osx است و منوی آن متفاوت با سایر گوشی ها می باشد . در این مدل صفحه کلید فیزیکی و صفحه شماره وجود ندارد و در عوض دارای صفحه کلید دیجیتال و صفحه شماره است . کلیدهای عددی به اندازه کافی بزرگ هستند و تشخیص دادن آنها آسان است . کلیدها به خوبی واکنش می دهند . اگر انگشتان کوچکی داشته باشید راحت تر و دقیق تر می توانید با صفحه کلید کار کنید . در زمان مشاهده دو منو در کنار یکدیگر ، با فشار دادن صفحه نمایش و به چپ و راست رفتن روی آن می توانید بین دو منو سوئیچ کنید . اگر پنجره منو خیلی بزرگتر از اندازه صفحه نمایش باشد با فشار دادن صفحه نمایش و حرکت دادن انگشت در جهت بالا ، پایین ، راست یا چپ می توانید در صفحه حرکت کنید . این ویژگی در زمان استفاده از مرورگر و نقشه نیز به کار گرفته می شود .
 

 ویژگی دیگری که در این حالت مورد استفاده قرار می گیرد ، زوم است . با دوبار ضربه زدن روی صفحه نمایش می توانید در محل مورد نظر زوم کنید . میزان زوم در مرورگر به قسمت انتخابی بستگی دارد . هر چه آیتم انتخابی کوچکتر باشد ، میزان زوم بیشتر است . روش دیگر زوم استفاده از دو انگشت روی صفحه نمایش است . امکان مشاهده منوهای خاص در حالت افقی وجود دارد . این ویژگی ها در زمان مرور بسیار سودمند است . از منوهای افقی برای Media Player ، عکس ،مرورگر PDF و مرورگر فایل های متنی نیز استفاده می شود .
 

منوی اصلی بصورت یک ماتریس 3 x ٤ از آیکن ها است . چهار میانبر در ردیف پایین وجود دارد که از آنجا می توانید به قسمت های مهم تلفن مانند Email ، مروگر وب و iPod دسترسی پیدا کنید . امکان شخصی کردن این چهار میانبر وجود ندارد . در بالای صفحه نمایش یک نوار اطلاعات مشاهده می شود که سیگنال ، نام اپراتور ، زمان ، آلارم ، بلوتوث و میزان شارژ باتری را نشان می دهد .

تماس و دفترچه تلفن :

با استفاده از منوی میانبر روی صفحه نمایش اصلی می توانید به دفترچه تلفن دسترسی پیدا کنید . پنج میانبر در پایین صفحه ظاهر می شود که شامل Favorites ، تماس های اخیر ، مخاطبین ، صفحه کلید و پست صوتی است . زمینه های موجود در دفترچه تلفن مانند سایر گوشی هااست اما زمینه های آن نظم بیشتری دارند . در عوض داشتن سه تا چهار زمینه برای یک شماره تلفن روی صفحه اصلی ، فقط یک زمینه وجود دارد . هر زمان که شماره جدیدی ذخیره و اضافه می شود ، زمینه جدیدی نیز برای شماره دیگر ایجاد می گردد . هر شماره می تواند بصورت شماره منزل ، محل کار ، فاکس منزل ، فاکس محل کار ، پیجر ، غیره و یا یک زمینه شخصی مرتب شود .

همچنین می توانید دو شماره از یک نوع را مرتب کنید . شما می توانید برای هر مخاطب عکس و زنگ شخصی تعیین کنید . گزینه ای برای اضافه کردن آدرس Email ، URL و آدرس های دیگر وجود دارد . مانند شماره ها ، هر زمان که یکی از این موارد اضافه می شوند ، زمینه دیگری نیز ایجاد می گردد . دو زمینه خاص نیز وجود دارد که یکی برای اضافه کردن نوع شماره است و می توانید هر چیزی را در آن تایپ کنید . زمینه دوم برای اضافه کردن اطلاعات به مخاطب است و می توانید مواردی مانند پیشوند ، پسوند ، نام مستعار ، عنوان شغل ، سازمان ، تاریخ تولد و یادداشت را اضافه کنید . در گوشی iPhone در عوض فشار دادن اسم روی صفحه و تماس با شخص ، می توانید از پنجره ای استفاده کنید که تمام اطلاعات مخاطب در آن وجود دارد .
 

گزینه ای برای ارسال پیام متنی به کاربر و اضافه کردن آنها به مخاطبین شخصی از این منو فراهم شده است. تمامی مخاطبین پس از ذخیره شدن طبق حروف الفبا مرتب می شوند و اسم کوچک آنها پر رنگ و اسم فامیل مخاطب بصورت نرمال نشان داده می شود . هشت مخاطب همزمان روی صفحه نمایش نشان داده می شوند و اسامی آنها با فونت بزرگ روی صفحه ظاهر می شود که خواندن آنها بسیار آسان است . بطور کلی استفاده از دفترچه تلفن ساده است . متاسفانه زمینه ای برای جستجو در دفترچه تلفن فراهم نشده است .

پیام :

iPhone می تواند پیام های متنی SMS و Email را ارسال و دریافت نماید . این گوشی از قابلیت MMS برخوردار نیست . امکان ارسال و دریافت پیوست های Email نیز وجود دارد . صفحه کلید دیجیتال در زمان ایجاد پیام SMS ظاهر می شود . زمینه گیرنده پیام در بالای صفحه وجود دارد که اگر پیام خالی باشد ، یک زمینه سفید خالی زیر زمینه گیرنده پیام نشان داده می شود . زیر فضای خالی ، زمینه ورودی وجود دارد که بطرف بالا گسترده می شود تا فضای خالی را پر کند منو نیز به تایپ کردن کلمات کمک می کند و لغات زیر کلمه ای که تایپ می کنید ، ظاهر می شوند .

 گزینه ای برای اضافه کردن لغات خاص به حافظه وجود ندارد . نرم افزار Email به خوبی کار می کند و از پروتکل های Mac , Gmail , Yahoo Mail و AOL پشتیبانی می شود . امکان تنظیم حساب POP , IMAP یا Exchange نیز وجود دارد . پس از برقراری تماس ، صندوق پستی و پوشه های پیام ارسالی ظاهر می شود . پیامی در صندوق پستی وجود دارد که به شما اطلاع می دهد چند پیام Email وجود دارد و چند تا از آنها خوانده نشده است . پیوست های Email شامل فایل های PDF و فایل های خاص Office است . فایل های PDF در حالت نرمال و افقی قابل مشاهده هستند . فایل های Word و Excel در حالت افقی کار نمی کنند . شما می توانید در جهت راست و چپ ، بالا و پایین روی صفحه نمایش حرکت کنید که این به اندازه فایل بستگی دارد .

این گوشی به پست صوتی نیز مجهز است که بر خلاف صندوق پستی صوتی معمولی برای دسترسی به پیام باید تماس بگیرید . در این قسمت آنها مانند پیام های متنی مشاهده می شوند . نام و شماره مخاطب و زمان دریافت پیام صوتی نشان داده می شود . شما همچنین می توانید روی پیام مورد نظر کلیک کنید تا پخش شود .

موسیقی :

نرم افزار پخش موسیقی در این گوشی روی صفحه نمایش لمسی به خوبی کار می کند . در زمان گوش دادن به موسیقی فقط دو نوار ظاهر می شود که یکی از این نوارها در بالا و نوار دیگر در پایین صفحه وجود دارد . نوار بالایی اطلاعاتی در مورد آهنگ ، آلبوم و خواننده آهنگ را نشان می دهد . در طرف چپ یک فلش Back و در طرف راست ، میانبری به لیست آهنگ ها وجود دارد .
 

 نوار پایینی دارای دکمه های Play / Pause ، Fast-Forward ، Rewind ، Back و Forward است که از آنها برای پخش موسیقی ، متوقف کردن آن ، به جلو بردن آهنگ و برگرداندن آن استفاده می شود .
کلید ولوم نیز در این نوار مشاهده می شود . ویدئوها را به راحتی می توان مشاهده کرد زیرا iPod دارای حالت افقی است . جستجو در آلبوم بسیار جالب است . آهنگ ها از طریق بلندگوی داخلی یا هدفون پخش می شوند . کیفیت پخش از طریق هدفون بهتر است . با استفاده از iTunes می توانید موسیقی را کنترل نمایید . امکان drag & drap وجود ندارد ، در عوض یک Library جداگانه دارید که iPhone از آن با PC هماهنگ می شود .
 

 برای رسیدن به تنظیمات Equalizer باید به تنظیمات iPhone بروید و از آنجا آنها را تغییر بدهید . هر آهنگ را می توان طبق خواننده ، آلبوم ، نوع ، آهنگساز یا Playlist مرتب کرد . برای دسترسی سریعتر به آهنگ ها همچنین می توانید آنها را طبق حروف الفبا ( ...، C ، B ، A ) نیز مرتب کنید . حروف الفبا در یک ردیف متنی عمودی نزدیک آهنگ ها نشان داده می شود و با کلیک روی هر کدام از آنها به گروه مربوطه می روید .
نرم افزار iPod در گوشی iPhon از قابلیت پخش فیلم نیز برخوردار است . وضوح QVGA صفحه نمایش نیز به بهتر شدن کیفیت پخش در این مدل کمک می کند . شما می توانید در هواپیما با استفاده از حالت AirPhone از این دستگاه استفاده کنید .
 

 iPod موسیقی را در زمینه نیز پخش می کند و شما در حین کار کردن با گوشی می توانید به موسیقی نیز گوش دهید . iPhone نخستین تلفنی است که از YouTube پشتیبانی می کند .برخلاف نسخه موبایل YouTube ، این نسخه دارای یک منوی داخلی است که در آن می توانید ویدئوها را مشاهده کنید یا برای یک ویدئو خاص جستجو نمایید . این منو توسط سرور به روز رسانی نمی شود و کمی طول می کشد تا ویدئوهای جدید روی iPhone ظاهر شوند . از آنجایی که YouTube می تواند روی یک شبکه EDGE کار کند پیشنهاد می شود ویدئوها روی یک شبکه بی سیم مشاهده شوند تا سرعت افزایش یابد . 
 

دوربین :

گوشی iPhone دارای یک دوربین 2 مگاپیکسل است که فاقد کانون اتوماتیک می باشد . منوی دوربین ساده است و تنها گزینه های آن ، گرفتن عکس و رفتن به آلبوم عکس است . کیفیت تصاویر از حد متوسط بالاتر است .

رنگ ها بخوبی نشان داده می شوند . در صورت زیاد بودن نور محیط ، قسمت هایی از عکس تیره می شود . گزینه ای برای فیلمبرداری با iPhone وجود ندارد . شما می توانید عکس ها را بصورت جداگانه و یا بصورت اسلاید مشاهده کنید . از آنجایی که دکمه ای برای زوم وجود ندارد ، می توانید از گزینه مربوطه استفاده کنید.

سایر امکانات :

با استفاده از میانبر ساعت می توانید به آلارم دسترسی پیدا کنید و سپس میانبر آلارم را که در پایین صفحه ظاهر می شود ،انتخاب نمایید . امکان ایجاد 15آلارم وجود دارد که در زمان اضافه کردن هر آلارم جدید ، چند گزینه برای انتخاب نشان داده می شود . نخستین گزینه تکرار است که از اینجا می توانید تکرار آلارم را تنظیم کنید و اگر چیزی انتخاب نشود ، آلارم پس از یک بار اجرا خود به خود غیر فعال می شود .
پس از آن باید زنگ آلارم و در صورت تمایل وقفه زمانی بین زنگ را تنظیم کنید . آخرین مرحله در تنظیمات آلارم ، تعیین زمان غیر فعال شدن آن است که باید ساعت ، دقیقه و AM/ PM را مشخص کنید . زمانی که تلفن در حالت Silent ( بی صدا ) قرار دارد نیز آلارم اجرا می شود .

تقویم به سه صورت نمایش داده می شود که امکان مشاهده رویدادها در آن وجود دارد . تصویر لیست تمام رویدادها که شامل تاریخ و زمان است . تصویر روز که به شما امکان می دهد یک روز خاص را از طریق تقویم یا جستجوی روزها انتخاب کند . و تمام رویدادهای آن روز را مشاهده نمایید، تصویر ماه که امکان مشاهده تمام روزهای ماه و روزهای دارای رویداد را فراهم می کند . در منوی رویداد جدید ، پنج گزینه وجود دارد که شامل عنوان و محل ، زمان آغاز و پایان رویداد ، تکرار ( هر روز ، هفته ، دو هفته یک بار ، ماه ، سال و یا هرگز ) هشدار و یادداشت است . متاسفانه تقویم دارای تصویر هفته نیست و گزینه ای برای تغییر دادن تنظیمات روز شروع هفته نیز وجود ندارد . با استفاده از یک گزینه جالب ، از تاریخ هر روز می توانید به روز جاری بروید .

ماشین حساب ساده است و گزینه های علمی ندارد . دکمه ها بزرگ هستند و استفاده از آنها آسان است . فقط Notepad نیز وجود دارد که پس از اضافه کردن یادداشت جدید و ذخیره کردن آن ، توضیح کوتاهی روی صفحه نمایش همراه با زمان افزودن یادداشت نشان داده می شود . در زمان اضافه کردن یادداشت ، صفحه کلید ظاهر می شود و نزدیکترین لغت به کلمه مورد نظر نیز زیر آن نشان داده می شود . گوشی iphone از فرمان های صوتی یا شماره گیری صوتی پشتیبانی نمی کند . بجز عکس ها ، تمامی داده ها از طریق برنامه مربوطه در دسترس می باشند . با کلیک کردن روی میانبر عکس ها یا رفتن به دوربین می توان به عکس ها دسترسی پیدا کرد .

منوهای خاص شامل iPhone شامل YouTube ، Stocks ، Maps و Weather هستند که این عملکردها را می توان برای هر گوشی دیگر دانلود کرد اما بطور خاص برای iPhone طراحی شده اند . با استفاده از برنامه Weather می توانید گزارش هواشناسی را برای روز فعلی در شهر مورد نظر و همچنین برای پنج روز آینده مشاهده کنید . هر شهری را می توان اضافه کرد . دمای هوا در مقیاس سلسیوس یا فارنهایت نشان داده می شود . آیکنی در بالای آن وجود دارد که وضعیت فعلی هوای بیرون را نشان می دهد . پایین آن و در سمت راست ، دمای هوا نشان داده می شود . در طرف چپ نیز امکان مشاهده شهر و حداقل و حداکثر دما وجود دارد . زیر آن تمامی روزها با وضعیت پیش بینی شده نشان داده می شوند . در ردیف پایین نیز نقطه های کوچکی ظاهر می شود که به شما اطلاع می دهد در لیست بدنبال کدام شهر هستید .

منوی Map نیز بسیار سودمند است . اگر با Maps . Google . com یا Google Earth آشنایی داشته باشید ، استفاده از این برنامه آسان است . گزینه ای برای نشان دادن نقشه ، خیابان یا جستجوی محل مورد نظر وجود دارد . امکان زوم نیز فراهم شده است . آیکنی با فلش های برعکس وجود دارد که با فشار دادن آن می توانید زمینه جستجو را با زمینه های آغاز و پایان جایگزین کنید . زمانی که دو آدرس یا محل اضافه می شود ، نقشه ای با دو گیرنده بزرگ روی آن و یک مسیر ظاهر می شود . دکمه آغاز نیز وجود دارد که با فشار دادن آن بصورت مرحله به مرحله تا رسیدن به مقصد پیش می روید . دایره کوچکی مسیر را دنبال می کند و شما را به محلی که در آن خیابان یا بزرگراه تغییر می کند می رساند .

با استفاده از Stocks می توانید از سهام خود آگاهی پیدا کنید . شش سهام با میزان ارزش آنها در بالا نشان داده می شود میزان کم و زیاد شدن ارزش سهام نیز نشان داده می شود . زیر لیست ، نموداری وجود دارد که نشان می دهد ارزش کمپانی چطور در طی یک دوره زمانی مشخص نوسان داشت . این نمودار را می توان در 1 روز ، 1 هفته ، 3 ماه ، 6 ماه ، 1 سال و 2 سال مشاهده کرد .

گوشی iphone دارای ویژگی های ارتباطی Wi-Fi ، EDGE پشتیبانی از چهار باند GSM است . متاسفانه این مدل نسل سوم ندارد . این تلفن بلوتوث 2 نیز دارد اما از پروفایل A2DP پشتیبانی نمی شود . با استفاده از itunes می توانید مخاطبین را از کامپیوتر یا Yahoo Messenger با تلفن هماهنگ کنید و اطلاعات را انتقال بدهید . پس از وصل شدن iPhone به یک PC دارای ویندوز XP ، میانبری با نام Apple iphon در My Computer ظاهر می شود که از اینجا می توانید عکس ها را حذف کنید . امکان حذف یا اضافه کردن موسیقی و سایر فایل ها وجود ندارد . عکس ها را می توان بطور دستی یا با Wizard حذف کرد . در صورت کار با Wizard باید روی میانبر راست کلیک کنید و تصویر را انتخاب نمایید تا Wizard دوربین و اسکنر ظاهر شود . گزینه ای برای حذف کردن عکس ها پس از کپی شدن به PC وجود دارد .

مرورگر Safari برای مرور در وب وجود دارد . صفحات وب را می توان در حالت افقی یا عمودی مشاهده کرد . با استفاده از انگشتان خود می توانید در آنها مرور یا زوم کنید . مرور گر صفحات کامل HTML را نشان می دهد امکان باز کردن چند صفحه در یک زمان وجود دارد .

 در پایین گوشه راست ، آیکنی از دو مربع تو در تو مشاهده می شود که با فشار دادن آن تصویر صفحه کوچک شده و صفحه دوم به آن اضافه می شود . برای جلو و عقب رفتن در صفحه یک بار دیگر این آیکن ها را فشار بدهید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد